Pages

NAK BUAT APA PASNI?

Saturday, June 11, 2016

WEH, PASNI KAU NAK BUAT APA?
KAU ADA PLAN PAPE KE UNTUK FUTURE KAU?
KAU NAK KERJA KE NAK SAMBUNG BELAJAR?

Ni semua soalan-soalan lazim bila kau dah nak habis belajar. Benda biasa ni. Tak kisah lah kau baru lepas SPM ke, Diploma ke, Degree ke, Masters ke. Tak kira. Oh ye soalan ni lain dari soalan BILA NAK KAHWIN? ye adik-adik semua. Huhu. Dan sesungguhnya aku ni lambat lagi untuk menerima soalan bila nak kahwin ni tapi soalan nak buat apa lepas ni pasti diberikan tanpa jemu kepada aku memandangkan dah tak lama nak habis Degree ni.

Oi, kau ingat ada orang keww nak tahu pasal future plan kau?

Hewhewhew. Biarlah kalau takde orang nak tahu pun. Ni blog aku kot - jawab si gelabah Tasha

Atau mungkin nanti kalau ada orang tanya aku in real life lepas ni nak buat apa, aku terus je hulur link blog aku. Baca terus dari sini takde lah aku nak kena ulang banyak kali tiap kali jumpa orang kan? hahahhaha.

Atau pada sesiapa yang sangat berminat dengan life aku tapi malu-malu kucing nak tanya kat aku terus dan membuat keputusan untuk tanya pada kenalan aku "Eh Tasha tu lepas ni nak buat apa eh?" maka sila lah kenalan aku tu hulur link blog aku ni sebab korang pun bukannya tahu sangat pun apa plan hidup aku kan? kan?

Nah aku mempersembahkan kepada korang penduduk sekalian alam plan aku lepas habis Degree. Muntah hijau lah kau baca plan aku ni.

Lesen Kereta
Sebagai seorang yang sudah melepasi umur belasan tahun, seharusnya sesuatu yang wajib untuk mempunyai lesen kereta tetapi malangnya aku masih tiada lesen kereta. Haaa gelak puas-puas. Takpe aku dah biasa dah kena gelak dengan orang bila dah tahu aku takde lesen kereta lagi. Cedih.

Jadi plan aku habis je raya sebulan (ye aku nak raya sebulan tak kira), aku akan mula mengambil kursus lesen kereta. Lepas ni dah takde sesiapa boleh gelakkan aku. Harharhar (ketawa bangga)

Business
Ye sebagai Gen-Y aku seharusnya mempunyai angan-angan yang harap-harap bukan angan-angan Mat Jenis untuk mempunyai business sendiri. Business apa tu aku tak boleh reveal lagi sbb semua hanyalah dalam perancangan dan apa-apa ground work masih belum dijalankan. Nanti kalau aku bagitahu awal pastu tak jadi malu oiii. Buuuu. hahahahha

Perkara ini haruslah telah dibincang dengan Family aku (Ayah, Ibu & Kakak) dan hasil dari perbincangan secara berasingan tu aku dapat 3 jawapan.

Ok lah tu kalau nak buat business. Fokus. - Kakak
Orang hantar belajar tinggi-tinggi nak suruh cari kerja. - Ibu
Boleh nak business tapi kenalah ada pengalaman. Kerja dulu cari pengalaman lepastu baru buat business. - Ayah

Memandangkan aku plan untuk fokus setahun dalam business ni so kiranya kakak aku sokonglah pada plan aku yang satu ni tapi aku tak dapat sokongan dari 2 orang yang paling penting dalam hidup aku jadi aku perlu lambatkan sikit plan aku yang satu ni. Korang tunggu je business meletop aku ni sampai kat telinga korang, ok?

Kerja
Ohoiiii, siapa taknak kerja oiii dapat duit dari hasil titik peluh sendiri? Nak bayar duit PTPTN lagi ni. Dengan air liur mana mahu nye nak langsai PTPTN tu. Jadi seharusnya aku pun mempunyai cita-cita yang sama untuk bekerja.

Dan jujur aku kata, buat masa ni aku sangat berminat untuk bekerja sebagai PA kepada sesiapa yang memerlukan PA. Tapi kena tunggu aku dapat lesen kereta dulu lah.

Kenapa PA? Sebab bagi aku kekuatan aku sekarang adalah PR skills dan dengan menjadi PA aku dapat rasa aku akan banyak improve dalam PR skills aku. So, pada mana-mana yang nak pakai PA tu, Tuan/Puan harap reserve vacancy tersebut untuk saya sampai saya dapat lesen kereta ok? Hihi.

Study
MBa/Masters adalah merupakan salah satu impian aku dan plan untuk masa depan aku. Aku harap sangat aku dapat sambung Masters dekat Aussie. Aku pun tak tahu kenapa aku nak sangat pergi Aussie tapi aku nak lah. Dan seharusnya lah parents aku suka kalau anak dia sambung belajar lagi.

You can start thinking of MBa now - Miss Ayu

Yes, Miss Ayu (lecturer) pun dah start dah sokong aku untuk pursue impian aku yang satu ni. Korang doakan taw aku berjaya sambung Masters ni. Nanti aku belikan korang souveniers ok?

Travel
Jalan. Jalan. Jalan.

Siapa tak suka jalan kan? Aku kalau boleh nak travel sorang-sorang rasa macam mana nak survive sendiri pastu belajar pasal culture orang, makanan orang dan untuk mampu lihat dunia dari satu perspektif yang lain. Aku takde lah memasang harapan yang tinggi dalam impian ni dengan terus nak pergi luar negara kan. Tapi impian ni aku pasang untuk travel dalam Malaysia dulu dengan lihat keunikan negara sendiri lepastu baru lah aku boleh hargai negara sendiri dan negara lain. Haaa gittewww.

So, sesiapa yang mampu merealisasikan impian aku yang satu ni, please please please help me. Nak travel oiii.

***

Ok by that habislah plan masa depan aku buat masa ni. Terima kasih sebab gigih dan tabah bersama aku untuk entry ni dan terima kasih sebab mendoakan aku agar tercapai semua impian aku ni. Ah sayang lah korang semua. Muah ciked. Papepun ini semua hanyalah plan sahaja. Sesungguhnya kita merancang dan Dia merancang dan sebaik-baik perancangan adalah darinNya.

No comments:

 
FREE BLOG TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS